De beste vraag die de klant kan stellen

We zijn van de kant, we zijn open. We serveren, en worden gebruikt (en eigenlijk al een tijdje). Maanden geleden is onze eerste klant volledig overstapt naar zijn Deskk server. Dit was een geweldige mijlpaal van Deskk. In deze blog vertellen wij hoe het is gegaan.

In 2018 kwamen wij in contact met onze nieuwe klant. De klant had oude ICT-spullen en kon daarmee niet meer vooruit. Het was tijd voor iets nieuws. Na overleg, zagen we een goede match tussen hun verwachtingen en wat Deskk kan bieden. Niet alleen een offerte, maar ook een concept plan van aanpak lag klaar om aan de slag te gaan. Het was de uitdaging voor Deskk om een bedrijfsonderdeel los te trekken van de bestaande oude IT-onderdelen. Stap 1, wat doen jullie, wat hebben jullie nodig, wat kunnen we toevoegen? 

Het was enorm verhelderd om het oude landschap in kaart te brengen, en een nieuwe IT-landschap te gaan vormgeven. Argumenten; het was traag, de server is vol, we liggen eruit – voor al deze veelvoorkomende aandachtspunten hebben wij in dit landschap oplossingen bedacht. Niet alleen IT-dozen, maar ook hun software had de nodige aandacht nodig. Bij Deskk realiseerden wij ons al snel, dat waar de klant echt mee werkt, dat doet ertoe. Dit hebben wij centraal gesteld in deze migratie. Onze basisinfrastructuur was al snel klaar, maar toen begon het echte werk.

We zijn (langer dan verwacht) lang bezig geweest om de bedrijfsapplicaties opnieuw op te bouwen binnen Deskk. De lege Deskk omgeving werd voorzien van het workflowmanagementpakket, het boekhoudpakket, en het magazijnbeheerpakket. Alle applicaties werden geladen, en voorzien van ‘testdata’. Hiermee werd de Deskk omgeving op smaak gebracht, en konden de koppelingen tussen de verschillende pakketten worden uitgewerkt. Omdat we voor sommige pakketten ‘as-is’ migratie deden, moesten we gelijklopen met de versies die nu in de oude productie omgeving waren. We stelden ons zelf als doel; ‘as-is’ over, en daarna gelijk de versies updaten om weer bij te lopen. Dit deden we om versie verschillen te voorkomen; risico vermijden; er zijn al genoeg veranderingen.

Door bij elke applicatiemigratie de gebruikers grondig te laten testen, merkten de gebruikers dat hun vertrouwde software weer werkt, en dat alleen de omgeving ‘nieuw’ was. Doordat er veel momenten waren waarbij ze al flink aan het rond klikken zijn geweest, raakten de gebruikers gewend aan de nieuwe omgeving, en was het niet griezelig meer. Maar snel, hip, en handig. Na een testsessie weer in de oude wereld terecht komen was erg wennen. Zeg Bas, wanneer mogen wij over? Dit is de allerbeste vraag die de klant jou kan stellen.

Op de avond waarbij twee leverancier werkten aan de definitieve migratie, Deskk zorgde voor de laatste synchronisatie, en de gebruikers achter hun pizza zaten – klaar om te testen; trokken wij de doeken van het nieuwe systeem af.

Applicatie 1 werkt; getest, en vergeleken met de oude omgeving – zelfde aantal orders, laatste order identiek. Yes, door met de volgende.

We vieren een klein feestje, ’s nachts maakte Deskk de eerste back-up van de productie omgeving. De volgende ochtend waren we al vroeg bij de klant aanwezig, klaar om alle gebruikers te ondersteunen.

Maar… die waren aan het werk. Alsof er niets gebeurd was. Ja, er was eentje die probeerde op de oude omgeving in te loggen (die stond uitgeschakeld). We waren rustig met een paar restpunten aan de slag, en de winkel was open. 

Geweldig! Meer.