Migreren, het blijft spannend

Wat blijft het mooiste moment? De landing van de nieuwe klant op de systemen van Deskk.

We hadden van de vorige migratie veel geleerd, en wederom de gebruikers laten wennen aan de nieuwe wereld. De testplannen lagen klaar, de machines waren getest, de software-versies waren gelijk getrokken. De accounts aangemaakt, de email ingelezen, de internetlijnen veilig geconfigureerd. En er is volop getest.

Wat wil ik eigenlijk zeggen?

Iets wat je vaker doet; komt in je systeem; en maakt je expert. Wees kritisch naar jezelf, en leer van de vorige keren. Wat kon handiger? Een aanname, of een los eindje kan zo’n operatie in gevaar brengen.

Op de avond zelf trapten wij het draaiboek af, iedereen viel in zijn rol. En toch blijft het spannend. En dat is maar goed ook. Een beetje spanning is niet erg. Het geeft extra focus. Dezelfde aandacht die wij eraan besteden, zien wij ook terug bij onze gebruikers. Het zijn hun spullen, wij gaan daar heel precies en voorzichtig mee om.

Zorg daarnaast altijd voor een fallback. Is er een probleem wat niet op te lossen is? De winkel moet open; als je kunt migreren zonder de oude omgeving stuk te maken – altijd doen. Je kunt beter een nieuwe poging ondernemen, dan met een systeem met fouten van start gaan. Reparatie op een nieuw systeem, is starten met een achterstand. We hadden de fallback niet nodig.

Na minimaal één maand gaan wij de klant helpen om de oude omgeving (die bevroren is) op te ruimen. Je weet dan zeker dat je alle informatie hebt meegenomen, en teruggaan is dan überhaupt geen optie meer.

Ook deze migratie is gelukt! De volgende ochtend stonden wij klaar om gebruikers te helpen.

Dit keer was er wel iets aan de hand, dubbelzijdig printen gooide roet in het eten. Hoe kan het dat printen in 2018 nog steeds uitdagingen blijft geven? We losten het op.